ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ – Καταγραφή εμπειριών από επίσκεψη στο Άγιο Όρος.

Η Ανάσταση είναι αναμφίβολα η σημαντικότερη επέτειος για την Ορθοδοξία. Για την παρουσία της Ορθοδοξίας ως πνευματική και πολιτισμική εισροή και ως μεταφυσικός προσανατολισμός μιας και λόγω καταγωγής μεγαλώσαμε σε Κωμόπολη Βυζαντινών προδιαγραφών ήμασταν από μικροί υποψιασμένοι. Τελικά πριν αρκετά χρόνια – μετά από πρόσκληση πολύ καλού φίλου ιατρού, ανθρώπου πολύ φιλοσοφημένου – αποφάσισα να πάω για 3 μέρες σε γνωστή μονή του Αγίου Όρους

Η επίσκεψη ήταν μεγάλη εμπειρία και ελπίζω να μπορέσω να την επαναλάβω. Θα ήθελα πολλές σελίδες να περιγράψω το τι κατάλαβα και τι έμαθα. Περιορίζομαι σε μερικές μόνο σημειώσεις που κράτησα στον φορητό μου υπολογιστή. Σημειώνω ότι καθημερινά γίνονται τέσσερις λειτουργίες. Οι ιερομόναχοι διαρκώς ψάλλουν, προσεύχονται και μελετούν. Κυριολεκτικά: Ιεροτελεστία υψηλοτάτων βαθμίδων. Το βράδυ μετά το δείπνο οι φιλοξενούμενοι είχαμε συζήτηση με Ιερομόναχους υψηλοτάτου μορφωτικού και διανοητικού επιπέδου.

Ο περιβάλλον χώρος είναι ένα εκτεταμένο γεωργικό πεδίο. Από την παραγωγή και εισφορές γεωργών της περιοχής θρέφουν κάθε μέρα εκατοντάδες επισκέπτες από όλο τον πλανήτη και όλων των εθνικών καταβολών, κυρίως από χώρες των οποίων οι πολίτες είναι Ορθόδοξοι. Πολλοί από τους ιερομόναχους έχουν πολυσχιδή και εκτεταμένη μόρφωση σε πολλά γνωστικά αντικείμενα και μερικοί διαπίστωσα ότι ήταν κάτοχοι διδακτορικών. Κάθε βράδυ είχαμε σύναξη, εισήγηση από ένα ιερομόναχο και συζήτηση. Ανοικτή, πλουραλιστική και πολιτισμένη. Οι σημειώσεις που ακολουθούν είναι από αυτές τις συζητήσεις.

Εάν είσαι προετοιμασμένος και υποψιασμένος αποσαφηνίζεις απορίες για την διαφορά μεταξύ Θεοκρατίας και της Αριστοτελικής ανθρωποκεντρικής παράδοσης της Ελληνικότητας ως διαχρονικού και οικουμενικών προδιαγραφών πολιτισμού που κορυφώθηκε μέσα στην Βυζαντινή Κοσμοπολιτεία. Συμπεριλαμβάνει και την Ορθόδοξη Χριστοκεντρική διδασκαλία η οποία επί χιλιετία κυριαρχούσε στην ανθρωποκεντρικών προδιαγραφών Βυζαντινή κοσμόπολη. Το Άγιο Όρος θεωρείται από πολλούς και δικαίως ότι είναι πνευματικός θεματοφύλακας του πολιτισμού, των ανθρωποκεντρικών / Χριστοκεντρικών / αντί-Θεοκρατρικών παραδοχών.

Χαρακτηριστικά, ένας ιερομόναχος κάτοχος δύο αν θυμάμαι καλά διδακτορικών πριν αποφασίσει να πάει στο Άγιο Όρος μας είπε ότι παρά το γεγονός ότι η Εκκλησία δεν αναμειγνυόταν στις υποθέσεις της Βυζαντινής Βασιλεύουσας Πόλης, ένας από τους λόγους που ήλθαν στο Άγιο Όρος πριν από αιώνες ήταν για να αφοσιωθούν στα αμιγώς θρησκευτικά ζητήματα και τις φιλοσοφικές προεκτάσεις τους χωρίς την παραμικρή κοσμική/πολιτική επίδραση. Δηλαδή καμιά απολύτως σχέση με Ιερατεία, Θεοκρατικές αντιλήψεις, πρόσθεσε με νόημα, διευκρινίζοντας ταυτόχρονα ότι η Βυζαντινή Κοσμόπολη ήταν ανθρωποκεντρική και διόλου Θεοκρατική. Η Ορθοδοξία, τονίζεται, είναι ανθρωποκεντρική και ως εκ τούτου από άποψη πολιτικής φιλοσοφίας βασικά Αριστοτελικών προδιαγραφών. Το μείζον είναι οι πνευματικές και πολιτισμικές αντιλήψεις σύμφωνα με την Χριστοκεντρική παράδοση και διδασκαλία. Εδώ μερικές από τις σημειώσεις των συζητήσεων κάθε βράδυ με τους υψηλοτάτης μορφωτικής βαθμίδας ιερομόναχους.

  1. Το ερώτημα κατά πόσο υπάρχει Θεός και Χριστός η απάντηση είναι: λάθος ερώτημα. Ο καθένας δεν αποκλείεται να πει ότι πιστεύει τα πάντα αλλά να ψεύδεται ή να υποκρίνεται ή να υπερβάλλει.
  2. Η ουσία της ανθρωποκεντρικής / Χριστοκεντρικής παράδοσης είναι κατά πόσο ο Χριστός και οι ηθικές νουθεσίες του είναι μέσα στον άνθρωπο.
  3. Συγκεκριμένα για τις Ορθόδοξες παραδόσεις ο ενάρετος βίος σχετίζεται και τα διδάγματα του Χριστού υπέρτατο των οποίων είναι η ταπεινότητα, η αγάπη και η απουσία μίσους.
  4. Αγάπη, ταπεινότητα είναι δίδυμα. Προϋποθέτουν απουσία μίσους / εγωισμού και ως στάση ζωής και τρόπος ζωής. Αν ισχύουν αυτά ισοδυναμούν με την διείσδυση δαιμονικών σκέψεων μέσα στον άνθρωπο, την κυριαρχία του μίσους και του εγωισμού και την αποβολή των Χριστοκεντρικών / ανθρωποκεντρικών παραδοχών, στάσεων και συμπεριφορών.
  5. «Λεβέντες και παλληκάρια» δεν είναι αυτοί που μισούν και που είναι εγωιστές αλλά αυτοί που είναι ταπεινοί, δεν μισούν και αποβάλλουν τον εγωισμό από τις ανθρώπινες σχέσεις» [ως προς αυτό ο Ιερομόναχος ανέφερε τον Γέροντα Νεκτάριο]
  6. Όλοι οι άνθρωποι ανεξαιρέτως είναι ανθρώπινα όντα ιδιαίτερης και ιδιόμορφης ιδιοσυστασίας. Δηλαδή, διαθέτουν την δική τους ιδιαίτερη, ιδιόμορφη και μοναδική ανθρωπολογική ιδιοσυστασία. Η συμβίωσή τους ή η συνύπαρξή τους ενέχει προϋποθέσεις.
  7. Η αρμονική και αγαπητική συνύπαρξή τους και συμβίωσή τους προϋποθέτει αποβολή των δαιμονικών σκέψεων του μίσους και του εγωισμού. Σημαίνει πλημμύρισμά τους από ταπεινότητα και αγάπη και στην βάση αυτή αδιάλειπτο άθλημα σύμμειξης και μέθεξης του πνεύματος με τα πνευματικά και τα ψυχικά.
  8. Όταν κυριαρχεί το μίσος-εγωισμός επέρχονται αναπόφευκτα κακουχίες. Οι άνθρωποι θύτες και θύματα ανηφορίζουν στον Γολγοθά και είναι υπαίτιοι για τις συμφορές που θα τους πλήξουν.
  9. Μετά από μια τέτοια διαδρομή η «Ανάσταση» είναι δύσκολη ή αδύνατη και σίγουρα εντελώς αδύνατη εάν απουσιάζει ταπεινοφροσύνη και αγάπη και εάν μέσα στην ψυχή κυριαρχεί ο εγωισμός και το μίσος.
  10. Επίγεια Ανάσταση που σημαίνει αντιστροφή των κακουχιών και συνεπάγεται Συγνώμη, Μετάνοια και Ταπεινοφροσύνη. Επάνοδο στις Χριστοκεντρικές παραδοχές, διδάγματα και οι νουθεσίες που ενσαρκώνουν την αγάπη και τις ενάρετες παραδοχές. Κάτι τέτοιο σημαίνει προσανατολισμό προς την Αγιότητα της ανθρώπινης οντότητας σύμφωνα με τα ανθρωποκεντρικά / Χριστοκεντρικά διδάγματα, νουθεσίες και εμπειρίες της ανθρώπινης διαδρομής. Σε αντίθετη περίπτωση η διολίσθηση στο μίσος και το εγωισμό σημαίνει ότι το υπόλοιπο της Επίγειας ζωής καταντά ιππασία με δαιμονισμένο άλογο και προετοιμασία για την κόλαση. [Η κόλαση πάντως δεν είναι μόνο επουράνια όπως κάθε πιστός πιστεύει, πρόσθεσε ο Ιερομόναχος, αλλά και επίγεια, γιατί κολασμένος είναι όπως σωστά το περιγράφει και ο Γέροντας Νεκτάριος «… αυτοί που μισούν και που είναι εγωιστές» και το αντίστροφο για όσους «είναι ταπεινοί, δεν μισούν και αποβάλλουν τον εγωισμό από τις ανθρώπινες σχέσεις»]

Τα πιο πάνω είναι, εν πολλοίς, η Οδύσσεια των ανθρώπων. Προορισμός κάθε ανθρωποκεντρικά προσανατολισμένης κοινωνικής οντότητας είναι η δημοκρατία, η ελευθερία και ο ανθρωποκεντρικός πολιτικός πολιτισμός υψηλών βαθμίδων.

Παρά το ότι μιλάμε για μόνο τρεις μέρες οι εμπειρίες ήταν πολύ περισσότερες αλλά το αφήνουμε για μια άλλη παρέμβαση, ίσως μετά και από μια νέα επίσκεψη σε αυτά τα ιερά μέρη του πνεύματος, του πολιτισμού και του ανθρωποκεντρικού πολιτικού πολιτισμού.

Ακολουθούν φωτογραφίες.

Π. Ήφαιστος – P. Ifestos

www.ifestos.edu.grinfo@ifestos.edu.gr  www.ifestosedu.grinfo@ifestosedu.gr

 Twitter https://twitter.com/ifestosedu

Linkedin https://www.linkedin.com/in/panayiotis-ifestos-0b9382131/

Instagram https://www.instagram.com/p.ifestos/

Στρατηγική Θεωρία–Κρατική Θεωρία https://www.facebook.com/groups/StrategyStateTheory/

Προσωπική σελίδα https://www.facebook.com/p.ifestos

Προσωπικό προφίλ https://www.facebook.com/panayiotis.ifestos

Πολιτισμός, Περιβάλλον, Φύση, Ψάρεμα https://www.facebook.com/Ifestos.DimotisBBB

Διεθνής πολιτική 21ος  αιώνας https://www.facebook.com/groups/InternationalPolitics21century/

ΗΠΑ: Ιστορία, Διπλωματία, Στρατηγική https://www.facebook.com/groups/USAHistDiplStrat/

Ελλάδα-Τουρκία-Κύπρος: Ανισόρροπο τρίγωνο https://www.facebook.com/groups/GreeceTurkeyCyprusImbalance/

Διαχρονική Ελληνικότητα https://www.facebook.com/groups/Ellinikotita/

Φιλοπατρία, Δημοκρατία, Ελευθερία https://www.facebook.com/groups/philopatria/

Άνθρωπος, Κράτος, Κόσμος–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/Ifestos.political.thought/

Κονδύλης Παναγιώτης https://www.facebook.com/groups/Kondylis.Panagiotis/

Θολό βασίλειο της ΕΕ https://www.facebook.com/groups/TholoVasileioEU/

Θουκυδίδης–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/thucydides.politikos.stoxasmos/

Μέγας Αλέξανδρος–Ιδιοφυής Στρατηγός και Στρατηλάτης https://www.facebook.com/groups/M.Alexandros/

Εκλεκτά βιβλία που αξίζουν να διαβαστούν https://www.facebook.com/groups/eklektavivlia/

Ειρηνική πολιτική επανάσταση https://www.facebook.com/groups/PolitPeacefulRevolution/

«Κοσμοθεωρία των Εθνών» https://www.facebook.com/kosmothewria.ifestos

Τίτλοι-σύνδεσμοι δοκιμίων και άρθρων αναρτημένων στο διαδίκτυο (520 θα συμπληρώνεται διαρκώς) https://wp.me/p3OqMa-26x

Πίνακες διαλέξεων και σημειώσεις διαλέξεων – πίνακες συντομογραφικής απεικόνισης πτυχών του διεθνούς συστήματος https://wp.me/p3OqMa-1GG

Τίτλοι-σύνδεσμοι δοκιμίων και άρθρων αναρτημένων στο διαδίκτυο https://wp.me/p3OqMa-26x



Κατηγορίες:Άγιο Όρος, Θρησκεία, Ορθοδοξία

Ετικέτες: , , , , ,

Αρέσει σε %d bloggers: