Ο ήρωας της Ελευθερίας Γρηγόρης Αυξεντίου: «Μολών λαβέ» στις Θερμοπύλες του Μαχαιρά

Ακολουθούν τρία βίντεο και ένας επιμνημόσυνος λόγος που αφορούν ένα από τους μεγαλύτερους  αγωνιστές της ελευθερίας όλων των εποχών και όλων των εθνών, τον Γρηγόρη Αυξεντίου.

  • Ένα συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ της μάχης του Μαχαιρά διάρκειας 01.20.00 για την ηρωική αντίσταση του Αυξεντίου στις 3 Μαρτίου 1957. Έπεσε ηρωικά μαχόμενος απέναντι σε ένα ολόκληρο στρατό των αποικιοκρατών. Έχουμε μια τόσο παραστατική περιγραφή επειδή οι Βρετανοί νόμισαν πως θα παραδοθεί εύκολα, εξ ου και κάλεσαν επί τόπου μέσα ενημέρωσης.
  • Ο συναρπαστικός Σπαρτιάτικος επικήδειος της μάνας του ήρωα Γρηγόρη Αυξεντίου. Μουσική απόδοση της Μαρινέλλας
  • Ο επιμνημόσυνος λόγος του Δρ Νίκου Ιωάννου. Ο επιμνημόσυνος λόγος του Νίκου Ιωάννου είναι ουσιαστικός και περιεκτικός.
  • Ο πλήρης ουσιών και νοημάτων αποχαιρετισμός του Γιάννη Ρίτσου.

Ακολουθεί το συγκλονιστικό βίντεο «Ο ΣΤΑΥΡΑΕΤΟΣ ΤΟΥ ΜΑΧΑΙΡΑ»

Εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας των Ελλήνων της Κύπρου 1955-59. Μαθητές δημοτικού παρελαύνουν-διαδηλώνουν

Η επίδειξη αυτοθυσίας και ο ηρωισμός του Αυξεντίου όπως και άλλων αγωνιστών της Ελευθερίας στον Κυπριακό εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα του 1955-59, με κάθε κριτήριο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ιστορικά γεγονότα της διαδρομής πολλών χιλιετιών του Ελληνικού έθνους. Για πολλούς λόγους καθώς προχωρούμε βαθύτερα στον 21ο αιώνα είναι μεγάλης σημασίας για τους σύγχρονους Έλληνες. Μεταξύ άλλων, το Ελλαδικό κράτος και η Κυπριακή Δημοκρατία όπου ζει το ένα δέκατο του σύγχρονου Ελληνισμού, απειλούνται ποικιλότροπα. Εν μέσω καταιγιστικών στρατηγικών εξελίξεων απειλούνται τόσο από ορατούς εξωτερικούς κινδύνους όσο και από φαινόμενα στο εσωτερικό για τα οποίο εύλογα πολλοί εκφράζουν βάσιμες ανησυχίες. Κοντολογίς, κινδυνεύουν υπαρξιακά επειδή δοκιμάζεται η ελευθερία τους για την οποία πάλεψαν οι αγωνιστές της Επανάστασης του 1821 και οι αγωνιστές του Εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα των Κυπρίων του 1955-59.

Η αξίωση Ελευθερίας μιας κοινωνικής οντότητας είναι καταστατικής σημασίας. Στην αφετηρία των αξιώσεων Ελευθερίας ενός υπόδουλου έθνους οι ήρωες της Ελευθερίας ενσαρκώνουν ότι ιερότερο περιέχει ο πολιτικός πολιτισμός των ανθρώπων.

Ένας αγώνας ελευθερίας μιας εθνικής κοινωνίας αποτελεί ουσιαστικά αξίωση απόλαυσης της πολιτισμικής συλλογικής ιδιοσυστασίας. Εκπληρώνεται με την κατάκτηση της εθνικής ανεξαρτησίας (στην κλασική εποχή το «ιδεώδες της ανεξαρτησίας» που αποτελούσε προϋπόθεση δημοκρατικού προσανατολισμού της κοινωνίας). Κάθε έθνος σε σύγκριση με κάθε άλλο διαθέτει διαφορετική πολιτισμική ιδιοσυστασία. Ιστορικά καταμαρτυρείται ότι κάθε έθνος αξιώνει εσωτερική και εξωτερική πολιτική κυριαρχία (αυτό σημαίνει η έννοια εθνική ανεξαρτησία), ούτως ώστε, απαλλαγμένο έξωθεν καταναγκασμών, δεσποτισμών και καταστολών να μπορεί να απολαμβάνει την συλλογική της ιδιοσυστασία όπως είναι και όπως εξελίσσεται.
Η αξίωση Ελευθερίας ενός έθνους είναι αξίωση απαλλαγής από κάθε είδους ξένη κατάκτηση ή καταναγκασμό και αξίωση για δυνατότητα αυτεξούσιας αυτό-θέσπισης. Σύμφωνα με τον πολιτισμό της, την γλώσσα της, την συλλογική της ταυτότητα, τα μεταφυσικά της δόγματα και τις ιστορικές διαμορφώσεις που την συγκρότησαν και την πλούτισαν με κοινωνική συνοχή.

Δημοκρατία / Πολιτική Ελευθερία και η Εθνική Ανεξαρτησία –η οποία είναι η συλλογική ελευθερία της κοινωνίας– είναι αλληλένδετες έννοιες.
Οι παραδοχές πάνω στις οποίες εδράζονται οι αξιώσεις υψηλότερων δημοκρατικών βαθμίδων κάθε έθνους μετά την κατάκτηση της εθνικής ανεξαρτησίας, συγκροτούν τις προϋποθέσεις του εθνικού στρατηγικού προσανατολισμού. Προσδιορίζουν επίσης τα κοσμοθεωρητικά θέσφατα αυτού του στρατηγικού προσανατολισμού εκ των οποίων η εθνική ανεξαρτησία είναι έσχατη λογική, βασικά η μόνη μορφικά πανομοιότυπη κοσμοθεωρία όλων των εθνών.
Στις μέρες μας η Ελευθερία των Ελλήνων που κατακτήθηκε με την Επανάσταση του 1821 και η Ανεξαρτησία της Κύπρου που κατακτήθηκε με τον Εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα του 1955-59 δοκιμάζονται σκληρά.

Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν η Ελλάδα και η Κύπρος, παραμένει γεγονός ότι στον ανελέητα ανταγωνιστικό κρατοκεντρικό κόσμο έχουν, ακόμη, το προνόμιο να διαθέτουν κράτος. Επειδή ακριβώς διαθέτουν κράτος έχουν συμφέρον να το διαφυλάξουν ως κόρη οφθαλμού, να το προικίσουν με επαρκή ισχύ αποτροπής των εξωτερικών απειλών και εντός αυτού η κοινωνία και τα μέλη της να συσπειρώνονται γύρω από έσχατες κοσμοθεωρητικές λογικές φιλοπατρίας, ελευθερίας και δημοκρατίας. Ετοιμότητα επίσης για την υπεράσπιση του εθνικού συμφέροντος και αν χρειαστεί επίδειξη αυτοθυσίας για την ακεραιότητα της κυριαρχίας της Επικράτειας που ορίζει το διεθνές δίκαιο και οι Συνθήκες. Τα παραδείγματα των ηρώων ελευθερίας της Ελληνικής διαχρονίας προσφέρονται ως παράδειγμα στάσεων και τρόπου ζωής που συσπειρώνουν τα μέλη της κοινωνίας γύρω από το κοσμοθεωρητικό θέσφατο της εθνικής ανεξαρτησίας και των υψηλών αρχών της διαχρονίας του πολιτικού πολιτισμού της Ελληνικότητας στον πυρήνα του οποίου είναι οι αξιώσεις για ολοένα υψηλότερες βαθμίδες δημοκρατία και ελευθερίας.

Το Ντοκιμαντέρ του Γιώργου Φίλη, ακριβώς, αποτυπώνει με εξαίσιο τρόπο τον  ηρωικό θάνατο του Γρηγόρη Αυξεντίου στις 3 Μαρτίου 1957. Εφιάλτες τον πρόδωσαν με αποτέλεσμα ο αποικιοκρατικός στρατός να περικυκλώσει το κρησφύγετό του στα βουνά του Μαχαιρά κοντά στην ιστορική Μονή του Μαχαιρά. Όπως ήδη αναφέρθηκε, αποτυπώθηκε κινηματογραφικά επειδή οι αποικιοκράτες υπέθεσαν πως οι αντάρτες της ελευθερίας θα παραδοθούν έντρομοι. Τους ζήτησαν να εξέλθουν από το κρησφύγετο με τα χέρια ψηλά. Από τον Αυξεντίου εισέπραξαν Μολών Λαβέ.

Συνιστούμε ανεπιφύλακτα την παρακολούθησή του ντοκιμαντέρ που παρατέθηκε πιο πάνω. Εξιστορούνται και αναπαρίστανται τα πραγματικά γεγονότα που αποθανάτισε η σύγχρονη τεχνολογία.

Καταληκτικά, ο Γρηγόρης Αυξεντίου και οι υπόλοιποι αγωνιστές της ΕΟΚΑ στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα της Κύπρου 1955-59 είναι, βασικά, οι τελευταίοι μεγάλοι ήρωες του Ελληνικού έθνους. Όπως και ο Λεωνίδας στις Θερμοπύλες ο Αυξεντίου στις 3 Μαρτίου 1957 προτίμησε να πολεμήσει και να πέσει ηρωϊκά παρά να παραδοθεί. Αφού είπε στους συντρόφους του να εξέλθουν στην συνέχεια αντέταξε το αιώνιο «Μολών Λαβέ» όσων στέκονται στις Θερμοπύλες της Ελευθερίας.

Η μάνα του Γρηγόρη Αυξεντίου. Επικήδειος. Μουσική απόδοση Μαρινέλλα

Το δεύτερο βίντεο είναι το τραγούδι της Μαρινέλλας «Γληόρης». Είναι ο επικήδειος της μάνας του Αυξεντίου η οποία δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τις Σπαρτιάτισσες

Το δεύτερο βίντεο είναι το τραγούδι της Μαρινέλλας «Γληόρης». Είναι ο επικήδειος της μάνας του Αυξεντίου η οποία δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τις Σπαρτιάτισσες.

Σήμερον που σ’ αντίκρυσα τζι είδα την ζωγραφκιάν σου,
την τόλμην σου φαντάστηκα  τζιαι την παλληκαρκάν σου.
Να μεν σε πιάσουν ζωντανόν  τζι ας ήταν όπως τύχει,
αφού για την Πατρίδα μας  το γαίμα σου εχύθην.
Ξύπνα Γληόρη μου να δεις  που κόντεψεν η Νίκη,
τζι εσέναν βάλλουσιν μπροστά  γιατί σ’ εσέν’ ανήκει.
Μια μάνα τέτοιου ήρωα  εν προσβολή να κλάψει,
προσβάλλει τον λεβέντη της,
τζιείνον που θ’ απολάψει.
Χαλάλιν της Πατρίδος μου  ο γιος μου, η ζωή μου,
τζι αφού εν επαραδόθηκεν  τζι έμεινεν τζι εσκοτώθηκεν  ας έσιει την ευτζήν μου.

Δρ Νίκος Ιωάννου, Επιμνημόσυνος λόγος στον Ιερό Ναό Αγίου Ανδρέα Πετράλωνα, Αθήνα, 6 Μαρτίου 2016

Σε βλέπω συχνά Γρηγόρη, μπροστά μου ολοζώντανο, μ’ εκείνο το χαμόγελο που αφήνει να φαίνεται το κενό ανάμεσα στα πάνω μπροστινά σου δόντια, το περιποιημένο μουστακάκι, το σπινθηροβόλο βλέμμα……

Το κεφάλι σου στολίζει το πηλήκιο του Έλληνα Αξιωματικού και στις επωμίδες σου λάμπει το ταπεινό αστεράκι του Ανθυπολοχαγού που στους ώμους σου συναγωνίζεται τα διάσημα πολλών Στρατηγών.

Το μεγάλο σου όνειρο να φοιτήσεις στη Σχολή Ευελπίδων και να υπηρετήσεις την Ελλάδα σαν Αξιωματικός δεν μπόρεσε να πραγματοποιηθεί, αλλά ο πόθος σου ν’ αποκτήσεις προσόντα που θα βοηθούσαν την μικρή μας Κύπρο στην διεκδίκηση της Ελευθερίας, σ’ οδήγησε στη Σχολή Εφέδρων Αξιωματικών, απ’ όπου βγήκες με προσόντα ανεκτίμητα για τον Αγώνα της Ε.Ο.Κ.Α. για Ένωση με την Μητέρα Ελλάδα που ξεκίνησε την 1η Απριλίου του 1955.

Την Κυριακή της Τυρινής, στις 3 Μαρτίου του 1957 τα τραπέζια στην Κύπρο δεν στρώθηκαν γιορτινά, με τα παραδοσιακά έθιμα και την διασκέδαση που πάντα γινόταν.

Στις 2 μετά το μεσημέρι ανελήφθη στους ουρανούς ο Γρηγόρης Αυξεντίου του Πιέρη και της Αντωνούς από το χωριό Λύση. Κάηκε ζωντανός μέσα στο κρησφύγετο αφού πολέμησε επί 10 ώρες με δεκάδες εκπαιδευμένους επίλεκτους στρατιώτες της υπερήφανης αγγλικής αυτοκρατορίας.

Αυτή η εικόνα δεν έχει ιδιότητα alt. Το όνομα του αρχείου είναι ce98ceb5cf81cebccebfcf80cf8dcebbceb5cf82-1.jpg

Ο Ζήδρος, που με «το κελάηδημα του βιολιού του», όπως έλεγε το αυτόματο όπλο του, κατάφερε να παγιδέψει τους Άγγλους να αλληλοσκοτωθούν στα Σπήλια, είχε γίνει παρανάλωμα του πυρός από την ανδρεία πυρπόληση του κρησφύγετου.

Η Καθαρά Δευτέρα ήταν σκοτεινή και κατάμαυρη. Ο ήλιος κρύφτηκε από τις στάχτες που γέμισαν τον ουρανό. Τα χωράφια κι οι ακρογιαλιές δεν γέμισαν από χαρούμενους ανθρώπους που θάβγαιναν να «κόψουν την μούττην της Σαρακοστής». Τα πετάσσια δεν αμολήθηκαν με τη συνηθισμένη παιχνιδιάρικη διάθεση και την ανταγωνιστικότητα του ποιο θα πάει πιο ψηλά. Έλειψαν και τα πειράγματα για τον χαρταετό που φάνηκε να τους νικά όλους αλλά κατέληξε στα κλαριά μιας ελιάς μετά από απανωτές στροφές και βουτιές στον αέρα.

Παντού προβάλλει η μορφή του Γρηγόρη Αυξεντίου που γελαστός ζωσμένος στις φλόγες ανέβαινε, ανέβαινε τα σκαλιά της Δόξας, για την Κύπρο, για την Ελλάδα, για την Ένωση.

Τα χρόνια πέρασαν, οι άνθρωποι άλλαξαν (αλήθεια άλλαξαν ή μένουν πάντα ίδιοι;). Πολλοί δεν έχουν ακούσει το όνομα σου Γρηγόρη μου και οι αναφορές στον ηρωισμό και τη θυσία σου αφαιρούνται από τα σχολικά βιβλία.

Είναι δύσκολον να ομιλήσει κανείς με το προσήκον μέτρον εις περιστάσεις κατά τας οποίας και αυτή, η ακριβής παράστασις της αληθείας, δυσκόλως γίνεται πιστευτή (Επιτάφιος, Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου)

Το μνημόσυνό σου όμως στη Μονή Μαχαιρά γίνεται κάθε χρόνο και πραγματικά φαίνεται πώς θεωρούν υποχρέωση, καθήκον, οφειλή, ανάγκη (δεν ξέρω) να παρίστανται πολλοί αξιωματούχοι και προβεβλημένοι της δημόσιας ζωής. Είναι και η τηλεόραση και δεν είναι δυνατόν να φανούν κάποιοι απόντες….

Ο Γρηγόρης Αυξεντίου δεν ανήκει και κυρίως δεν μπορεί να μονοπωληθεί από πολιτικό κόμμα, κοινωνική ομάδα ή παράταξη.

Γι’ αυτό του έχουν γράψει ύμνους και εγκώμια άνθρωποι του πνεύματος προερχόμενοι από όλο το φάσμα των πολιτικών αντιλήψεων αλλά και κάθε εθνότητος.

Ο γνωστός, στρατευμένος ποιητής της Αριστεράς, Γιάννης Ρίτσος, έγραψε ένα αριστούργημα από τις 4 μέχρι τις 25 Μαρτίου του 1957. Απομονώνω λίγους στίχους:

Λάβετε, φάγετε, τούτο εστί το σώμα και το αίμα μου.

Το σώμα και το αίμα του Γρηγόρη Αυξεντίου.

Ενός φτωχόπαιδου 29 χρόνων από το χωριό Λύση,

Οδηγού ταξί το επάγγελμα, πούμαθε στη Μεγάλη Σχολή του Αγώνα

τόσα μόνο γράμματα

όσα να φτιάχνουν τη λέξη «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ»

Και ο μεγάλος Κώστας Μόντης:

Εκείνο το ΟΧΙ δεν το επανέλαβε η ηχώ, ήταν πολύ βαρύ για να το μεταφέρει.

Και σε άλλο ποίημά του:

Να πάρουμε μια σταγόνα από το αίμα σου

να καθαρίσουμε το δικό μας

Να πάρουμε μια σταγόνα από το αίμα σου

να μπολιάσουμε το δικό μας

Στους επιμνημόσυνους λόγους εκθειάζεται ο ηρωισμός, η προσφορά σου στον Αγώνα και η εθελουσία θυσία σου για τον Μεγάλο Σκοπό.

Τα τελευταία χρόνια γίνεται επίκληση ακόμα και του ονόματός σου για την επιδίωξη της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας. Ομολογώ ότι κατέβαλα πολλές προσπάθειες να βρω τον συσχετισμό και δεν μπόρεσα. Μέχρι που σε είδα στον ύπνο μου:

«Δεν θέλω τέτοια μνημόσυνα. Μου φτάνει ένα πιατάκι με κόλλυβα, χωρίς πολλή ζάχαρη και ασημένιες καραμέλες κι ένα γνήσιο δάκρυ για την Κύπρο που δεν έχει ακόμα λευτερωθεί. Ευτυχώς έζησε ο Ματρόζος (Αυγουστής Ευσταθίου) και το ξέρουν όλοι. Το είπα και το εννοούσα ότι ΕΓΩ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΘΑΝΩ. Όταν το έλεγα δεν ήταν γιατί δεν αγαπούσα τη ζωή και κάποιους ανθρώπους πάρα πολύ, ήταν γιατί πίστευα ότι έτσι θάδινα Λευτεριά στην Κύπρο.

Ο Κυριάκος (Μάτσης) πρόλαβε και το φώναξε δυνατά και τον άκουσαν οι δολοφόνοι «αν θα βγω, θα βγω πυροβολώντας».

Και ο Ευαγόρας (Παλληκαρίδης) το έγραψε έγκαιρα πως «θα πάρει μιαν ανηφοριά, θα πάρει μονοπάτια, να βρει τα σκαλοπάτια που παν στη Λευτεριά».

Ο Ανδρέας (Ζάκος) σιγοσφυρίζει ακόμα την Ηρωική του Μπετόβεν μαζί με τον Εθνικό Ύμνο. Επειδή στο τελευταίο του γράμμα έλεγε «μόνο με την εκτέλεση θα μείνω για πάντα νέος και αθάνατος» ονομάσαμε τη διαμονή μας, οδό Αιωνίας Νιότης και Αθανασίας.

 Το ξαναλέω λοιπόν και εκ μέρους τους.

«Δεν θέλουμε τέτοια μνημόσυνα, που δεν είναι ούτε θρησκευτικά ούτε εθνικά. Δεν θέλουμε να βλέπουμε κάποιους γερασμένους συμπολεμιστές μας να χειροκροτούν την Τουρκοποίηση της Κύπρου.

Κι αν με ρωτάτε, τι σημαίνει για μένα αυτό το Δ.Δ.Ο. θα έλεγα: «Δεν Δίνω τα Όπλα».

Από δω ψηλά βλέπουμε την «αναπαράσταση της μάχης» που γίνεται κάθε χρόνο και μας πιάνει θλίψη. Μπορεί να μην είχαμε πολλά και δυνατά όπλα αλλά είχαμε το πύρωμα της ψυχής που μας έβγαλλε Νικητές ακόμα κι όταν πέφταμε.

Ας σταματήσουν πια τα πυροτεχνήματα και τα άσφαιρα πυρά που δεν έχουν σχέση με μας γιατί στο τέλος, θα νιώσουν και δικαιωμένοι εκείνοι που αποκαλούσαν την Ε.Ο.Κ.Α. τρακατρούκες και Ψευτοδιγενήδες.

Γι’ αυτό, σας παρακαλούμε, ή να μας θυμάστε όπως είμαστε πραγματικά και γιατί αγωνιστήκαμε, ή να μας αφήσετε ήσυχους».

Μπορεί οι ποιητές να έκαναν λάθος κι εγώ να μην είδα το όνειρο. Αλλά αυτά που είπε η χαροκαμένη Μάνα Αντωνού, είναι πέρα για πέρα αληθινά κι ας τα ακούσουμε με προσοχή.

Χαλάλιν της Πατρίδος μου,

ο γιος μου, η ζωή μου

τζι αφού εν επαραδόθηκεν

τζι έμεινεν τζιε σκοτώθηκεν

ας έσσιει την ευτζιήν μου

Ο Γιάννης Ρίτσος απαγγέλλει το ποίημα που αφιέρωσε στον Αυξεντίου

Το τρίτο βίντεο είναι το ποίημα που αφιέρωσε ο Γιάννης Ρίτσος για την μάχη και τον θάνατο του Αυξεντίου. Το διαβάζει ο ίδιος:

Π. Ήφαιστος – P. Ifestos

www.ifestos.edu.grinfo@ifestos.edu.gr  www.ifestosedu.gr

Twitter https://twitter.com/ifestosedu

Linkedin https://www.linkedin.com/in/panayiotis-ifestos-0b9382131/

Instagram https://www.instagram.com/p.ifestos/

Στρατηγική Θεωρία–Κρατική Θεωρία https://www.facebook.com/groups/StrategyStateTheory/

Προσωπική σελίδα https://www.facebook.com/p.ifestos

Προσωπικό προφίλ https://www.facebook.com/panayiotis.ifestos

Πολιτισμός, Περιβάλλον, Φύση, Ψάρεμα https://www.facebook.com/Ifestos.DimotisBBB

Διεθνής πολιτική 21ος  αιώνας https://www.facebook.com/groups/InternationalPolitics21century/

ΗΠΑ: Ιστορία, Διπλωματία, Στρατηγική https://www.facebook.com/groups/USAHistDiplStrat/

Ελλάδα-Τουρκία-Κύπρος: Ανισόρροπο τρίγωνο https://www.facebook.com/groups/GreeceTurkeyCyprusImbalance/

Διαχρονική Ελληνικότητα https://www.facebook.com/groups/Ellinikotita/

Φιλοπατρία, Δημοκρατία, Ελευθερία https://www.facebook.com/groups/philopatria/

Άνθρωπος, Κράτος, Κόσμος–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/Ifestos.political.thought/

Κονδύλης Παναγιώτης https://www.facebook.com/groups/Kondylis.Panagiotis/

Θολό βασίλειο της ΕΕ https://www.facebook.com/groups/TholoVasileioEU/

Θουκυδίδης–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/thucydides.politikos.stoxasmos/

Μέγας Αλέξανδρος–Ιδιοφυής Στρατηγός και Στρατηλάτης https://www.facebook.com/groups/M.Alexandros/

Εκλεκτά βιβλία που αξίζουν να διαβαστούν https://www.facebook.com/groups/eklektavivlia/

Ειρηνική πολιτική επανάσταση https://www.facebook.com/groups/PolitPeacefulRevolution/

«Κοσμοθεωρία των Εθνών» https://www.facebook.com/kosmothewria.ifestos

Τίτλοι-σύνδεσμοι δοκιμίων και άρθρων αναρτημένων στο διαδίκτυο (520 θα συμπληρώνεται διαρκώς) https://wp.me/p3OqMa-26x

Πίνακες διαλέξεων και σημειώσεις διαλέξεων – πίνακες συντομογραφικής απεικόνισης πτυχών του διεθνούς συστήματος https://wp.me/p3OqMa-1GG Τίτλοι-σύνδεσμοι δοκιμίων και άρθρων αναρτημένων στο διαδίκτυο https://wp.me/p3OqMa-26x



Κατηγορίες:Γρηγόρης Αυξεντίου, ΕΛΕΥΘΕΡΊΑ, Ελλάδα, Ελληνικότητα, Ελληνική Επανάσταση, Θερμοπύλες, Κυπριακό

Ετικέτες: , , , ,