Αναζητώντας νέα στρατηγική αφετηρία; Κύρια ζητήματα και ριζική επανατοποθέτηση στο Κυπριακό

Τα γεγονότα τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα οι στρατηγικές επιλογές της νέας Αμερικανικής εξουσίας το 2025, δημιουργούν  την ανάγκη νέων προσεγγίσεων για την Ελληνική Εθνική στρατηγική. Μεταξύ άλλων, πιο ενεργή συμμετοχή στους διεθνούς θεσμούς και στις συμμαχίες στις οποίες συμμετέχει το Ελληνικό κράτος, συναλλαγές με όρους εθνικών συμφερόντων με σκοπό επίτευξη συμμετρικών και ισόρροπων σχέσεων με τις ΗΠΑ και ενεργή συμμετοχή στις πρωτοβουλίες και αποφάσεις της ΕΕ στα πεδία της άμυνας και της ασφάλειας. Ένας τέτοιος στρατηγικός προσανατολισμός απαιτεί να παραμεριστούν εσωτερικές εσωστρέφειες για να επιτευχθεί μια νέα στρατηγική αφετηρία η οποία απαιτείται, εξ αντικειμένου, να τυγχάνει της υποστήριξης όλων των πολιτικών δυνάμεων όλου του πολιτικού φάσματος. Αυτονόητα, σημαντικός παράγων είναι η θέση και ο ρόλος του Ελληνικού και Κυπριακού κράτους στην περιφέρεια στην οποία ανήκουν.

Η ανακοίνωση για τον χωροταξικό σχεδιασμό, έστω και καθυστερημένα, είναι βήμα προς την ορθή κατεύθυνση. Ως προς πολλά σημεία, ασφαλώς, προϋποθέτει μετατροπή των προθέσεων σε αποφάσεις και σημαντικά βήματα σε τομείς όπως το κλείσιμο κόλπων, ορισμό στενών για την διεθνή ναυσιπλοΐα, συμφωνία με την Κυπριακή Δημοκρατία για την ΑΟΖ και ασφαλώς επέκταση της Αιγιαλίτιδας ζώνης σύμφωνα με τις πρόνοιες του διεθνούς δικαίου.

Όλα τα πιο πάνω σχετίζονται με το κατά πόσο η Ελλάδα ως μη αναθεωρητικό κράτος διαθέτει αξιόπιστη αποτρεπτική στρατηγική κατά των αναθεωρητικών απειλών κάθε είδους. Μια τέτοια στρατηγική συμπεριλαμβάνει, μεταξύ άλλων, πρωτοβουλίες και εφαρμογή συμφωνιών για ενεργειακούς αγωγούς, συνεργασία με κράτη όπως η Αίγυπτος και το Ισραήλ και ριζική επανατοποθέτηση όσον αφορά το κυπριακό ζήτημα. Το κυπριακό ζήτημα, αναμφίβολα, αφορά ευθέως και τα υπόλοιπα «μέτωπα» της αντιπαράθεσης Ελλάδας-Τουρκίας.

Για το τελευταίο ζήτημα με άρθρα εδώ αλλά και σε πολλές άλλες εκτενέστερες δημοσιεύσεις —συνιστάται η τελευταία δημοσίευση στην αγγλική γλώσσα, στην ανάρτηση της οποίας αναφέρονται πολλά άλλα συναφή δοκίμια στην Ελληνική και Αγγλική γλώσσα—, έχουμε υποστηρίξει ότι η ριζική επανατοποθέτηση είναι κάτι περισσότερο από αναγκαία. Συνοπτικά αυτό σχετίζεται με τα εξής:

Πρώτον, αποδεδειγμένα και επί μακρόν, καταμαρτυρείται ότι η Άγκυρα δεν σκοπεύει να τερματίσει τα παράνομα τετελεσμένα. Μάλιστα, καθημερινά βεβαιώνεται ότι στο εσωτερικό υπάρχει συναίνεση θέσεων για «λύση» η οποία όχι μόνο θα επικυρώνει τα παράνομα τετελεσμένα αλλά επιπλέον θα δημιουργεί ένα προβληματικό κρατίδιο που σταδιακά θα θέσει την Μεγαλόνησο στα πεδία της Τουρκικής επικυριαρχίας. Αυτό, τονίζεται και υπογραμμίζεται, δεν είναι μια υπόθεση, αλλά βεβαιότητα που καταμαρτυρείται από τις θέσεις των ίδιων των Τούρκων ηγετών. Να υπενθυμίσουμε ότι στην Κύπρο ζει το ένα δέκατο του Ελληνισμού, γεγονός που σημαίνει ότι, για ένα ακόμη λόγο, θα καταστούν όμηροι της Άγκυρας παγιδεύοντας την Ελλάδα στρατηγικά.

Δεύτερον, οι θέσεις που προηγήθηκαν εύλογα οδηγούν στο συμπέρασμα ότι δεν πρέπει να αναμένεται βιώσιμη λύση του κυπριακού ζητήματος. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να είχε μεγάλες πιθανότητες να εκπληρωθεί, όπως εξάλλου υποστηρίζουμε επί δεκαετίες, εάν η Ελληνική αποτρεπτική στρατηγική απέναντι στην Άγκυρα είχε προεκταθεί στην Κύπρο, εάν δηλαδή είχε δημιουργηθεί και εκεί ισορροπία δυνάμεων και προϋποθέσεις συμφωνίας σύμφωνα με την διεθνή και ευρωπαϊκή νομιμότητα. Βλ. Ανάλυση στο «Ελληνική Εθνική Στρατηγική: Η τριπλή στρατηγική. Έννοια σκοποί προϋποθέσεις επιτυχούς εκπλήρωσης: η περίπτωση της ευρωπαϊκής προοπτικής της Κύπρου».Επειδή το μείζον αυτό ζήτημα έχει αναλυθεί επανειλημμένα και εκτεταμένα, αναφέρεται μόνο ότι, αφενός, δυνατότητα γόνιμων διαπραγματεύσεων δεν θα υπάρξει εάν δεν υπάρξει Ελληνική εξισορρόπηση της Τουρκίας στην Κύπρο και αφετέρου, δεδομένων των διακηρυγμένων σκοπών της Άγκυρας, αυτό είναι αναγκαίο για την ασφάλεια του ενός δέκατου του Ελληνισμού κατά του ενδεχομένου προέλασης των Τουρκικών στρατευμάτων εάν υπάρξουν για την Τουρκία ευνοϊκές συνθήκες για κάτι τέτοιο.

Τρίτον, παράλληλα με την εξισορρόπηση που αναφέρθηκε μόλις, πιο επείγον και ευκολότερο είναι η άμεση ενίσχυση της διαπραγματευτικής θέσης της Ελληνικής πλευράς από νομικής και πολιτικής άποψης και σύμφωνα με την διεθνή και ευρωπαϊκή νομιμότητα. Αυτό απαιτεί ριζική επανατοποθέτηση της διαπραγματευτικής θέσης. Ως προς αυτό, αποτελεί είδος νομικού και πολιτικού μυστηρίου επειδή η Ελληνική πλευρά δέχεται να γίνεται λόγος για «διαπραγματευτικό κεκτημένο» που απορρέει από τις διαρκείς υποχωρήσεις του θύματος των παράνομων τετελεσμένων όταν, βασικά, προσέρχεται σε διαπραγματεύσεις με το «πιστόλι στον κρόταφο» λόγω παρουσίας δεκάδων χιλιάδων παράνομων στρατευμάτων στην Κύπρο. Πιο συγκεκριμένα:

1. Με οποιαδήποτε πρόταση βρίσκεται στο τραπέζι των «διαπραγματεύσεων» Κυπριακή Δημοκρατία (ΚΔ) οδηγείται σε κατάλυση και επιβράβευση της παράνομης εισβολής. Για το γεγονός ότι είναι παράνομη υπάρχουν αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ (βλ. πιο κάτω). Συμπληρώνεται και θα τονιστεί ξανά, ότι ο ρόλος του Συμβουλίου Ασφαλείας ρητά ορίζεται ως όργανο που μεριμνά για την τήρηση της διεθνούς τάξης και όχι για την κατάργηση ενός νόμιμου κράτους και την επικύρωση της παρανομίας.

2. Δρομολογείται η αναγνώριση των παράνομων τετελεσμένων στα εδάφη της ΚΔ που είναι κατειλημμένα και εποικισμένα παράνομα (κάτι που αποτελεί έγκλημα πολέμου) και με οποιονδήποτε τρόπο και αν δει κανείς την «πολιτική / κυριαρχική ισότητα» η Τουρκία καθίσταται κυρίαρχος και στο νυν μη κατεχόμενο μέρος της ΚΔ. Δεν υπάρχει κανένα «διαπραγματευτικό κεκτημένο» ή κάποια συμφωνία για «διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία με πολιτική ισότητα» που δεσμεύει το Κυπριακό κράτος και Ελληνικό κράτος.

Η κυβέρνηση της Ελλάδας που είναι εγγυήτρια και ο στρατηγικός δρώντας στο τρίγωνο Ελλάδα-Κύπρος-Τουρκία, έχει υποχρέωση και συμφέρον να υιοθετήσει τις εξής θέσεις. Θέσεις, τονίζεται, οι οποίες κατά κάποιο τρόπο μαζί με τα βήματα για τον χωροταξικό σχεδιασμό δημιουργούν μια νέα στρατηγική αφετηρία προσαρμοσμένη στις ιστορικές περιστάσεις που βιώνουμε:

            Πρώτον, η Ελλάδα ως εγγυήτρια δύναμη αλλά και ως κράτος του οποίου διακυβεύονται έσχατα συμφέροντα ασφάλειας και επιβίωσης δηλώνει σε όλους ότι δεν αποδέχεται κατάργηση της ΚΔ και νομιμοποίηση των παράνομων τετελεσμένων. Κατάλυση της ΚΔ και ομηρία των Ελλήνων σε τίποτα δεν εξυπηρετεί και τίποτα δεν επιλύει. Αντίθετα οδηγεί σε νέες μεγάλες συμφορές και αστάθεια. Τουτέστιν, η Ελλάδα και η Κυπριακή δημοκρατία «δεν βιάζονται» να νομιμοποιήσουν τα παράνομα τετελεσμένα, να καταλύσουν το νόμιμο Κυπριακό κράτος, να κατασκευάσουν ένα μη βιώσιμο κρατίδιο, και να καταστήσουν εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες όμηρους της Άγκυρας. Όσο και αν κρατήσει αυτό ακόμη και πάντα. Τόσο απλό, τόσο λογικό, τόσο ορθολογιστικό που είναι μυστήριο γιατί δεν αποτελεί κοινή θέση όλων των Ελλήνων.

Ακόμη και εάν είναι πολύ δύσκολο να αποκατασταθεί η κυριαρχία της ΚΔ σε όλη την Επικράτειά της, τονίζεται και υπογραμμίζεται, τίποτα δεν εξυπηρετεί η αναγνώριση των τετελεσμένων και η κατάργηση του κράτους με τις αναπόδραστες συνέπειες που προαναφέρθηκαν.

Δεύτερον και εξαιρετικά σημαντικό από διαπραγματευτική, πολιτική και στρατηγική άποψη, η Ελληνική πλευρά ζητά επιτακτικά από τον ΟΗΕ και την ΕΕ να εφαρμοστεί η προαναφερθείσα διεθνής και ευρωπαϊκή νομιμότητα.

Αυτό σημαίνει ότι αδιαπραγμάτευτα ζητεί από την ΕΕ να υιοθετήσει θέσεις συμβατές με τους δικούς της νόμους που αποφάσισε με την Πράξη Προσχώρησης της Κυπριακής Δημοκρατίας ως πλήρες και κυρίαρχο μέλος. Αυτή η θέση όχι μόνο είναι νόμιμη και πολιτικά/θεσμικά νομιμοποιημένη αλλά επιπλέον αφοπλίζει όλους από τυχόν αιτιάσεις: Εξ αντικειμένου και αυτός ήταν ο σκοπός της ένταξης της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ΕΕ και την υιοθέτηση έτσι της ευρωπαϊκής έννομης τάξης σε όλη της Επικράτειας της ΚΔ. Έτσι, προσφέρεται διέξοδος με την δημιουργία ενός κράτους δικαίου στο οποίο υπάρχει ισότητα πολιτικών δικαιωμάτων και όχι ισότητα σε εθνική/ρατσιστική βάση που δημιουργεί ένα μη βιώσιμο κρατίδιο υποχείριο της Άγκυρας και παράγοντα αστάθειας στην περιφέρειά μας.

Τρίτον και ακόμη πιο σημαντικό που αναπτύχθηκε και σε πολλές άλλες παρεμβάσεις, Αθήνα και Λευκωσία ζητούν από τον ΓΓ του ΟΗΕ να συμμορφωθεί με τις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του 1974, 1975 και του 1983 που είναι συμβατές με τον ρόλο του και που είναι σύμφωνες με τον Χάρτη του ΟΗΕ.

Δεν υπάρχει κανένα «διαπραγματευτικό κεκτημένο» ή κάποια συμφωνία για «διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία με πολιτική ισότητα» που δεσμεύει το Κυπριακό κράτος και Ελληνικό κράτος.

Το ότι το ΣΑ κατέγραφε την διολίσθηση της εγκαταλειμμένης από όλους Κυπριακής Δημοκρατίας προς παράνομες υποχωρήσεις δεν νομιμοποιεί κανένα ούτε να ζητά την κατάλυση της ΚΔ ούτε να επιβάλλει εσωτερικές ρυθμίσεις που σε κάθε περίπτωση η Πράξη Προσχώρησης της Κύπρου στην ΕΕ όρισε τι θα πρέπει να είναι:Η Ευρωπαϊκή έννομη τάξη να επεκταθεί σε όλη την Επικράτεια της ΚΔ.

Ολοκληρώνοντας καλό είναι να τεθεί το ερώτημα «ποιος παραβιάζει την διεθνή νομιμότητα;» και να τύχει σύντομης απάντησης. Σύμφωνα με τον Καταστατικό Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών:

Αντικρούουμε και απορρίπτουμε θέσεις και προτάσεις που παραβιάζουν τον Χάρτη του ΟΗΕ: Κεφάλαιο Ι Άρθρο 2.3«Τα κράτη-μέλη οφείλουν να απέχουν «από χρήση βίας κατά της εδαφικής ακεραιότητας και πολιτικής ανεξαρτησίας άλλων κρατών» (και η ΚΔ είναι το μόνο κυρίαρχο και πλήρες μέλος του ΟΗΕ και της ΕΕ).

Ακόμη πιο σημαντικό: Άρθρο 2. 7. «Καμιά διάταξη αυτού του Χάρτη δεν θα δίνει το δικαίωμα στα Η.Ε. να επεμβαίνουν επί ζητημάτων που ανήκουν ουσιαστικά στην εσωτερική διαδικασία οποιουδήποτε κράτους και δεν θα αναγκάζει τα Μέλη να υποβάλλουν τέτοια θέματα για ρύθμιση σύμφωνα με τους όρους αυτού του Χάρτη».

Στεκόμαστε στο Κεφάλαιο Ι, Άρθρο 2. 7 για να δούμε πως αυτά μπορούν να σχετίζονται με την ΔΔΟ και την αξίωσή μας να εγκαταλειφθεί ούτως ώστε το ζήτημα να μπει σε σωστή, πολιτικά βάσιμη, ορθολογιστική και νόμιμη βάση.

Μετά την ρητή πρόνοια ότι «Καμιά διάταξη αυτού του Χάρτη δεν θα δίνει το δικαίωμα στα Ηνωμένα Έθνη να επεμβαίνουν επί ζητημάτων που ανήκουν ουσιαστικά στην εσωτερική διαδικασία οποιουδήποτε κράτους και δεν θα αναγκάζει τα Μέλη να υποβάλλουν τέτοια θέματα για ρύθμιση σύμφωνα με την τους όρους αυτού του Χάρτη», το άρθρο 2.7 γράφει τα εξής: «Η Αρχή αυτή δεν πρέπει να εμποδίζει την εφαρμογή των εξαναγκαστικών μέτρων που προβλέπονται στο Κεφάλαιο 7».

Επειδή εδώ τονίζουμε και υπογραμμίζουμε ότι μιλάμε για υψηλές αρχές του καθεστώτος της κυριαρχίας, καλό είναι να δούμε προσεκτικά το Κεφάλαιο 7 και πιο συγκεκριμένα να απαντήσουμε το ερώτημα «ποιος παραβιάζει την διεθνή νομιμότητα;». Στο Κεφάλαιο 7 διαβάζουμε τι είναι παρανομία: «Ενέργειες σε περίπτωση απειλής εναντίον της Ειρήνης, Διαταράξεως της Ειρήνης και Επιθετικών Πράξεων». Δηλαδή ρητά αναφέρεται σε επιθετικές ενέργειες και όχι το πώς το κράτος-θύμα θα συγκροτηθεί πολιτειακά εσωτερικά, κάτι το οποίο ο Χάρτης του ΟΗΕ αποκλείει ρητά και κατηγορηματικά.

Ακόμη πιο σημαντικό, παράλληλα με την προαναφερθείσα πράξη προσχώρησης της ΚΔ στην ΕΕ που είναι για τα μέλη νομικά και πολιτικά δεσμευτική, χρήζει να μνημονευτούν οι περιέργως παραμερισμένες και από την Ελληνική πλευρά πολύ σημαντικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του 1974, 1975 και 1983, οι οποίες αφορούν την διεθνή τάξη και την διατάραξή της από την Τουρκία.  Οι αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας καλούν όλους να σεβαστούν την κυριαρχία του μόνου αναγνωρισμένου κράτους, της Κυπριακής Δημοκρατίας και ζητούν την αποκατάσταση της Συνταγματικής τάξης θεωρώντας την εισβολή απειλή για την διεθνή ειρήνη και ασφάλεια.

Αυτές οι αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας για το ποιος παρανόμησε είναι ρητές και αυτό σπάνια συμβαίνει και αποτελούν αδιαμφισβήτητο κριτήριο νόμιμης, νομιμοποιημένης και θεμιτής αλλαγής των θέσεων της Ελληνικής πλευράς και παραμερισμού οποιονδήποτε θέσεων παραβιάζουν την διεθνή και ευρωπαϊκή νομιμότητα. Αυτό γιατί, τονίζεται ακόμη μια φορά καθότι μείζονος σημασίας, καλούν όλους να σεβαστούν την κυριαρχία του μόνου αναγνωρισμένου κράτους, της Κυπριακής Δημοκρατίας και ζητούν την αποκατάσταση της Συνταγματικής τάξης θεωρώντας την εισβολή απειλή για την διεθνή ειρήνη και ασφάλεια. Ευθέως και ρητά ζητούν: «την αποχώρηση χωρίς καθυστέρηση όλου του στρατιωτικού προσωπικού» και γίνεται σαφές ότι στις διαπραγματεύσεις επίλυσης της κρίσης «Δεν θα επηρεαστούν» από τα πλεονεκτήματα που αποκτήθηκαν από τις πολεμικές επιχειρήσεις.

Αναφέρεται επίσης ότι με την απόφαση του 541 του 1983 μια δεκαετία μετά την παράνομη εισβολή και τα παράνομα τετελεσμένα για ακόμη μια φορά ρητά το ΣΑ ως αρμόδιο όργανο για την διεθνή τάξη ΣΑ, αποφάσισε ότι η Τουρκική πλευρά παρανομεί και όπως ήδη αναφέρθηκε επιβεβαίωσε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι το μόνο αναγνωρισμένο κυρίαρχο κράτος, κάτι που επιβεβαιώθηκε και εδραιώθηκε ακόμη μια φορά με την πολύ σημαντική Πράξη Προσχώρησης της ΚΔ στην ΕΕ.

Ερωτάται: Γιατί εμείς συνεχίζουμε να αφήνουμε τρίτους, όποιοι και να είναι αυτοί, να εκπέμπουν ιδέες αδιέξοδων ρυθμίσεων που νομιμοποιούν, ακριβώς, την παράνομη άσκηση βίας, τα παράνομα τετελεσμένα και που όχι μόνο καταργούν ένα κυρίαρχο κράτος αλλάζοντας με νέα Συνθήκη την διεθνή τάξη αλλά επιπλέον αναπόδραστα οδηγούν σε αστάθεια που θέτει σε κίνδυνο την διεθνή και περιφερειακή ασφάλεια;!

Μήπως υπάρχει κάποιος ή κάτι που υπερισχύει των Υψηλών Αρχών του καθεστώτος της κρατικής κυριαρχίας; Νομικά, πολιτικά και διαπραγματευτικά μιλώντας, η απάντηση είναι: Απολύτως όχι! Λογικά, ορθολογιστικά, νόμιμα, νομιμοποιημένα και θεμιτά η επανατοποθέτηση είναι αναγκαία και προϋποθέτει:

1ον. Να εκπληρωθούν οι πρόνοιες του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ.

2ον. Να παρακαμφθούν και εξαφανιστούν λαθραία καταγεγραμμένες θολές, παράνομες και αποδεδειγμένα αδιέξοδες διατυπώσεις για το εσωτερικό καθεστώς ενός κυρίαρχου κράτους-μέλους του ΟΗΕ και της ΕΕ.

3ον. Να ζητηθεί από τον ΓΓ του ΟΗΕ να επιδιώξει να εφαρμοστούν οι αποφάσεις του ΣΑ του 1974 και 1983 και από την ΕΕ να κάθε απόφασή της σε αναφορά με την ΚΔ και την Τουρκία να είναι συμβατή με την νομιμότητα που προβλέπει η Πράξη Προσχώρησης. Αυτονόητα, στην ΕΕ η Ελλάδα και η Κύπρος απαιτούν από όλα τα άλλα κράτη μέλη να υιοθετείται θέση συμβατή με την διεθνή και ευρωπαϊκή νομιμότητα.

Ανεξάρτητα του πόσο θα χρειαστεί να υιοθετούνται αυτές οι θέσεις, παραμένει γεγονός ότι διαφυλάττουν την Κυπριακή Δημοκρατία και συντηρούν την δυνατότητα εάν και όταν υπάρξει ευκαιρία είτε να εκδιωχθούν τα παράνομα στρατεύματα είτε η Τουρκία να αποδεχθεί βιώσιμη διέξοδο με όρους διεθνούς και ευρωπαϊκής νομιμότητας. Αντίθετα η κατάργηση της Κυπριακής Δημοκρατίας τίποτα δεν επιτυγχάνει ενώ οδηγεί όλους σε παγίδα αστάθειας και συμφορών για όλους τους εμπλεκόμενους. Συμπεριλαμβανομένων και των Τούρκων το κράτος των οποίων μέχρι να σταματήσει να έχει αναθεωρητικές θέσεις απαιτείται να αποτρέπεται στρατηγικά και όχι να ενθαρρύνεται ο απέραντος πλέον αναθεωρητισμός του.

Πηγή https://www.huffingtonpost.gr/

Μερικές συναφείς αναρτήσεις

ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ

ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: Διεθνής και Ευρωπαϊκή Νομιμότητα ως ακρογωνιαίος λίθος βιώσιμου κράτους, σταθερότητας και ειρηνικών σχέσεων. – Republic of Cyprus: International and European Rule of Law as a cornerstone of peace, stability and a viable state: CONTENTS /

https://wp.me/p3OqMa-3u9 ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: Διεθνής και Ευρωπαϊκή Νομιμότητα ως ακρογωνιαίος λίθος βιώσιμου κράτους, σταθερότητας και ειρηνικών σχέσεων. – Republic of Cyprus: International and European Rule of Law as a cornerstone of peace, stability and a viable state: CONTENTS / Περιεχόμενα: 1. Prerequisites for conflict resolution. 2. The Republic of Cyprus: Member of the UN and the European Union. The protocol of accession to the EU and the resolutions of the Security Council. 3. Prerequisites for productive negotiations and conflict resolution compatible to the Chapter of the UN. 4. International and European rule of law as a prerequisite for a viable Republic of Cyprus. 5. How could the EU membership prove decisive and the concept of national interest as a central criterion. 6. Two states trapped in inefficient and dysfunctional miniature state is not a Polity but a “prison” and a source of conflict and war 

Για τις νομικές, πολιτικές και στρατηγικές πτυχές του Κυπριακού έχουμε γράψει αναρίθμητα κείμενα. Βλ. Μερικές παραπομπές στο τέλος. Υπογραμμίζεται ότι στο παρόν αγγλικό κείμενο έγιναν λεπτορέστερες αναλύσεις για τον ρόλο του ΟΗΕ, τον ρόλο του Συμβουλίου Ασφαλείας (ΣΑ) σε αναφορά με την διεθνή τάξη, τις αποφάσεις του ΣΑ που αφορούν, ακριβώς, την παραβίαση της διεθνούς τάξης με παράνομα τετελεσμένα και την αυτονόητη επιτακτική ανάγκη αδιαπραγμάτευτων θέσεων που αφορούν την διεθνή και Ευρωπαϊκή νομιμότητα. Το δοκίμιο που ακολουθεί δημοσιεύτηκε στα Τετράδια Τεύχος 11 2024-5 Εταιρεία Διεθνών Σχέσεων και Διεθνούς Δικαίου. Διαβάζοντας μόνο τα παραθέματα στον Χάρτη του ΟΗΕ για τον ρόλο του ΣΑ ο καθείς αντιλαμβάνεται εύκολα ότι είναι αδιανόητο το κράτος-θύμα μιας παράνομης επίθεσης -και ταυτόχρονα πλήρες κράτος-μέλος της ΕΕ-, του οποίου καταλήφθηκε πέραν τού ενός τρίτου της Επικράτειάς του, συζητεί δήθεν «λύσεις» που θα το καταργήσουν και θα καταστήσουν την επιτιθέμενη Τουρκία κυρίαρχο. Ακολουθεί το Αγγλικό κείμενο και στο τέλος αρκετές αναρτημένες παρεμβάσεις. https://wp.me/p3OqMa-3u9

ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: Διεθνής και Ευρωπαϊκή Νομιμότητα ως ακρογωνιαίος λίθος βιώσιμου κράτους, σταθερότητας και ειρηνικών σχέσεων. – Republic of Cyprus: International and European Rule of Law as a cornerstone of peace, stability and a viable state: https://wp.me/p3OqMa-3u9

Πλαίσιο Αρχών για μια δίκαιη και βιώσιμη λύση του Κυπριακού με γνώμονα το Διεθνές και Ευρωπαϊκό Δίκαιο. Διεθνές Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων 4 LANGUAGES https://piotita.gr/2016/10/26/%ce%ba%cf%85%cf%80%cf%81%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%b7-%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%bf%ce%ba%cf%81%ce%b1%cf%84%ce%b9%ce%b1-%cf%80%ce%bb%ce%b1%ce%af%cf%83%ce%b9%ce%bf-%ce%b1%cf%81%cf%87%cf%8e%ce%bd-%ce%b3/

Ελληνική Εθνική Στρατηγική: Η τριπλή στρατηγική. Έννοια σκοποί προϋποθέσεις επιτυχούς εκπλήρωσης: η περίπτωση της ευρωπαϊκής προοπτικής της Κύπρου  https://piotita.gr/?p=2557

Τουρκία: Εγκλήματα πολέμου – Καταστατικός Χάρτης ΟΗΕ, Διεθνές Δίκαιο by Alfred de Zayas, Geneva, THE ANNAN PLAN AND THE IMPLANTATION OF TURKISH SETTLERS IN NORTHERN CYPRUS. https://piotita.gr/2016/10/19/by-alfred-de-zayas-geneva-the-annan-plan-and-the-implantation-of-turkish-settlers-in-northern-cyprus-%ce%ad%cf%80%ce%bf%ce%b9%ce%ba%ce%bf%ce%b9-%ce%b5%ce%b3%ce%ba%ce%bb%ce%ae%ce%bc%ce%b1%cf%84/ 

Αυτοκτονία του ενός δέκατου του Ελληνισμού στην Κύπρο με ΔΔΟ. https://wp.me/p3OqMa-2Qq[https://simerini.sigmalive.com/article/2023/8/6/autoktonia-tou-enos-dekatou-tou-ellenismou-sten-kupro-me-ddo/]

Η Ελληνική πλευρά αυτοπαγιδευμένη. Συμφορά μας, ικετεύει για … ΔΔΟ και … μόνο ολίγον Αιγαίο. https://wp.me/p3OqMa-1Un

Π. Ήφαιστος, Ελληνοτουρκικά, Κυπριακό και αυτοκτονικές τάσεις. https://wp.me/p3OqMa-2Rphttps://www.huffingtonpost.gr/entry/ellenotoerkikakepriakokaiaetoktonikestaseis_gr_64d07d23e4b0334ad276406e

Κυπριακή Δημοκρατία: Διαφύλαξη ή αυτοπαγίδευση; Γιατί κινδυνεύει να χαθεί η Κυπριακή Δημοκρατία. Πόσο κινδυνεύει η Κύπρος και η Ελλάδα. https://www.huffingtonpost.gr/entry/kepriake-demokratia-diafelaxe-e-aetopayideese_gr_5fe43a6dc5b6acb53456f25c

Κυπριακό: Η μεγάλη παγίδα https://piotita.gr/?p=8048

THE CYPRUS ISSUE: SLIDING ON A KNIFE-EDGE”, European Parliament, conference 31.1.2017 (it includes the report on «International and European law» in four languages) http://wp.me/p3OqMa-1kT

THE DEMOCRATIC CONSTITUTION OF THE REPUBLIC OF CYPRUS AS A CORNERSTONE OF RULE OF LAW AND REGIONAL STABILITY https://wp.me/p3OqMa-1Y7

Σταθερά και μεταβλητά κριτήρια του κυπριακού ζητήματος πριν και μετά το 1974 και τα αίτια του ελλείμματος εθνικής στρατηγικής Αλλαγή https://wp.me/p3OqMa-1gv (Κέντρο Μελετών Τάσσος Παπαδόπουλος, συνέδριο)

«Διαπραγματευτικό κεκτημένο», η διεθνής και ευρωπαϊκή νομιμότητα, το ΣΑ και ο Καταστατικός Χάρτης του ΟΗΕ. https://piotita.gr/?p=36913

Η ριζική επανατοποθέτηση είναι μονόδρομος.  H κατάργηση της Κυπριακής Δημοκρατίας τίποτα δεν επιτυγχάνει, ενώ οδηγεί όλους σε παγίδα αστάθειας. https://www.huffingtonpost.gr/entry/e-rizike-epanatopothetese-einai-monodromos_gr_60950e61e4b0ae3c687cdddd

In Memoriam Γιάννου Κρανιδιώτη. “Ειρηνική” επίλυση των ελληνοτουρκικών “διαφορών” https://piotita.gr/?p=2730

Αλλαγή στρατηγικής για το Κυπριακό: Διεθνής και ευρωπαϊκή νομιμότητα. Επανατοποθέτηση του Κυπριακού στην βάση της διεθνούς και Ευρωπαϊκής νομιμότητας και το «Διαπραγματευτικό κεκτημένο» https://piotita.gr/?p=8066

ΚΥΠΡΙΑΚΟ: ΔΙΑΦΘΕΙΡΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΘΕΣΜΟΥΣ, ΑΥΤΟΚΤΟΝΟΥΜΕ ΠΟΛΙΤΙΚΑ / ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΡΟΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ. https://piotita.gr/?p=4101

Κυπριακή Δημοκρατία: Διαφύλαξη ή αυτοπαγίδευση; Γιατί κινδυνεύει να χαθεί η Κυπριακή Δημοκρατία. Πόσο κινδυνεύει η Κύπρος και η Ελλάδα. https://www.huffingtonpost.gr/entry/kepriake-demokratia-diafelaxe-e-aetopayideese_gr_5fe43a6dc5b6acb53456f25c

Διπλωματία και στρατηγική: Οι ειδοποιοί διαφορές είναι η ουσία. Περί «Πολιτικής ισότητας», το ΣΑ και ο Χάρτης του ΟΗΕ. https://www.philenews.com/f-me-apopsi/paremvaseis-ston-f/article/1664801/diplomatia-kai-stratigki-oi-eidopoioi-diafores-einai-i-oysia?fbclid=IwAR1mGK7tYRM5XigthvvkuHlBUm_GH-dqrKcoM5JkxCdB41XSnv-9KLiA9iQ

Αλλαγή στρατηγικής για το Κυπριακό: Διεθνής και ευρωπαϊκή νομιμότητα. Επανατοποθέτηση του Κυπριακού στην βάση της διεθνούς και Ευρωπαϊκής νομιμότητας και το «Διαπραγματευτικό κεκτημένο» https://piotita.gr/?p=8066

ΚΥΠΡΙΑΚΟ: ΔΙΑΦΘΕΙΡΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΘΕΣΜΟΥΣ, ΑΥΤΟΚΤΟΝΟΥΜΕ ΠΟΛΙΤΙΚΑ / ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΡΟΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ. https://piotita.gr/?p=4101

Π. Ήφαιστος – P. Ifestos

www.ifestos.edu.gr  www.ifestosedu.gr  ifestosedu@gmail.com

Twitter https://twitter.com/ifestosedu

Linkedin https://www.linkedin.com/in/panayiotis-ifestos-0b9382131/

Instagram https://www.instagram.com/p.ifestos/

Προσωπικό προφίλ https://www.facebook.com/panayiotis.ifestos

Στρατηγική Θεωρία–Κρατική Θεωρία https://www.facebook.com/groups/StrategyStateTheory/

Θουκυδίδης–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/thucydides.politikos.stoxasmos/

«Κοσμοθεωρία των Εθνών» https://www.facebook.com/kosmothewria.ifestos

«ΤΟ ΕΘΝΟΚΡΑΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ. Παθογένειες, αδιέξοδα, αίτια, πολιτικός στοχασμός, μεταμοντέρνος εθνομηδενισμός versus Έθνος και Πολιτισμός» https://piotita.gr/?p=41774

Φιλοπατρία, Δημοκρατία, Ελευθερία https://www.facebook.com/groups/philopatria/

Προσωπική σελίδα https://www.facebook.com/p.ifestos

Πολιτισμός, Περιβάλλον, Φύση, Ψάρεμα https://www.facebook.com/Ifestos.DimotisBBB

Διεθνής πολιτική 21ος  αιώνας https://www.facebook.com/groups/InternationalPolitics21century/

ΗΠΑ: Ιστορία, Διπλωματία, Στρατηγική https://www.facebook.com/groups/USAHistDiplStrat/

Ελλάδα-Τουρκία-Κύπρος: Ανισόρροπο τρίγωνο https://www.facebook.com/groups/GreeceTurkeyCyprusImbalance/

Διαχρονική Ελληνικότητα https://www.facebook.com/groups/Ellinikotita/

Άνθρωπος, Κράτος, Κόσμος–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/Ifestos.political.thought/

Παναγιώτης Κονδύλης https://www.facebook.com/groups/Kondylis.Panagiotis/

Θολό Ευρωπαϊκό Βασίλειο των πρώην αποικιοκρατών και της Ευρωπαϊκής “Ένωσης” https://www.facebook.com/groups/TholoVasileioEU/

Μέγας Αλέξανδρος–Ιδιοφυής Στρατηγός και Στρατηλάτης https://www.facebook.com/groups/M.Alexandros/

Εκλεκτά βιβλία που αξίζουν να διαβαστούν https://www.facebook.com/groups/eklektavivlia/

Ειρηνική πολιτική επανάσταση https://www.facebook.com/groups/PolitPeacefulRevolution/

Τίτλοι-σύνδεσμοι αναρτημένων δοκιμίων, άρθρων https://wp.me/p3OqMa-26x

Πίνακες διαλέξεων και σημειώσεις διαλέξεωνπίνακες συντομογραφικής απεικόνισης πτυχών του διεθνούς συστήματος  https://wp.me/p3OqMa-1GG



Κατηγορίες:στρατηγική ανάλυση, Ήφαιστος, Αταξινόμητα, Εθνική Στρατηγική, Εισβολή Κύπρος 1974, Ελληνική στρατηγική, Ενιαίος Αμυντικός Χώρος, Κυπριακό, Κύπρος, Στρατηγική, αποτρεπτική στρατηγική, διεθνές δίκαιο, διεθνείς θεσμοί, επανατοποθέτηση, patron client relations

Ετικέτες: , , , ,