Τα μνημειώδη «τραγούδιατηςφωτιάς» και συζητήσεις περίδημοκρατίας και ελευθερίας. 

Ακολουθούν το συγκλονιστικό βίντεο «τραγούδια της φωτιάς» συναυλίας του Μίκη Θεοδωράκη μετά την πτώση της χούντας και σύντομα σχόλια που εξηγούν γιατί αναρτάται. Τα τραγούδια της φωτιάς είναι πολιτικά και καλλιτεχνικά συγκλονιστικά καθότι αποτυπώνουν παραστατικά το πάθος για ελευθερία και δημοκρατία των χιλιάδων πολιτών του κατάμεστου σταδίου και των εξαιρετικών πολύ γνωστών τραγουδιστών. Ο καθείς είναι ελεύθερος να συγκρίνει αυτή την εικόνα της Ελληνικής κοινωνίας μετά την χούντα με τις διαιρέσεις που προκλήθηκαν έκτοτε. Για να το πούμε διαφορετικά, μετά την Χούντα δεν προσανατολιστήκαμε στην βάση των κοσμοθεωρητικών θεσφάτων της παμμέγιστης Εθνεγερσίας αλλά στην βάση ανυπόστατων εμφύλιων ιδεολογικών θέσεων και απόψεων. Ο πολιτικός πολιτισμός της Ελληνικότητας προϋποθέτει προσανατολισμό εντός του οποίου θα εκκολάπτονται προϋποθέσεις που θα καθιστούν τους πολίτες ολοένα και περισσότερο εντολείς της εκάστοτε εντολοδόχου και ανακλητής εξουσίας. Δύο αιώνες μετά την Εθνεγερσία αυτό έχουμε; Όχι μόνο δεν είμαστε μέσα σε ένα τέτοιο προσανατολισμό αλλά κυριαρχούν ασυνάρτητες και μπερδεμένες καθ’ όλα «αναρχικές» (εννοιολογικά και από κάθε άλλη νοητή άποψη) γνώμες και παραμιλητά που αντιμάχονται την δυνατότητα ο κάθε εκλεγμένος στην Βουλή των Αντιπροσώπων να είναι ευθέως εκλεγμένος από τους πολίτες και εντολέας μιας εντολοδόχου εξουσίας. Απλά δεν πάμε καλά και σύντομα θα φανεί, αυτή την φορά λόγω διεθνών εξελίξεων για τις οποίες επίσης κυριαρχούν παραμιλητά.

Μερικές ακόμη συμπληρωματικές αναφορές στο επίμαχο ζήτημα που θίχθηκε πιο πάνω. Περισσότερα στην συναφή ανάρτηση Πολυτεχνείο πριν και μετά https://wp.me/p3OqMa-2Wx

Όπως πορευόμαστε έχουν σιγάσει σχεδόν ολοκληρωτικά οι αξιώσεις για εθνική ανεξαρτησία και δημοκρατία νοούμενη ως πολιτική ελευθερία με κλασικούς και Βυζαντινούς όρους. Οι Έλληνες, όπως η Εθνεγερσία καταμαρτύρησε, διέθεταν πολιτική παιδεία και έτσι ήταν προσανατολισμένοι επί χιλιετίες. Δεν είναι μόνο τα κείμενά τους όπως τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη και οι άλλες καταγεγραμμένες θέσεις.

Μεταξύ πολλών άλλων καταμαρτυρείται στα κείμενα του Ρήγα, στα Ψηφίσματα των Εθνοσυνελεύσεων και ασφαλώς στις θέσεις και πράξεις του Καποδίστρια. Ο Καποδίστριας λίγο πριν δολοφονηθεί κατάφερε να δημιουργήσει κράτος και εν μέσω στυγνών ηγεμόνων και αποικιοκρατών. Άρχισε την Οδύσσεια προς την Ιθάκη της εθνικής ολοκλήρωσης υπό συνθήκες δημοκρατίας και ελευθερίας σύμφωνα με τις επιταγές του διαχρονικού πολιτικού πολιτισμού της Ελληνικότητας των οποίων ήταν ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους γνώστες.

                Δεν μιλάμε για κόμματα! Οι Επαναστάτες της Εθνεγερσίας δεν ήξεραν τι είναι «κόμματα» αλλά συνέχιση τοπικής δημοκρατικής οργάνωσης εντός των κοινών και των πόλεων -διέθεταν αυτονομία όχι μόνο εντός της Βυζαντινής κοσμοπολιτείας αλλά εν πολλοίς και εντός των κοινών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας- και Εθνοσυνέλευση των αντιπροσώπων τους. Αυτό μπορούμε να το πούμε και διαφορετικά: Όταν οι Έλληνες της Εθνεγερσίας ζητούσαν 100% δημοκρατία στην Μεγάλη Βρετανία ψήφιζαν 7%. Αυτές οι μετα-Μεσαιωνικές ηγεμονικές διοικήσεις και ολιγαρχίες τον 20 αιώνα έκαναν κόμματα που εναλλάσουν πανομοιότυπα ελίτ στην εξουσία. Αυτά τα μετά-Μεσαιωνικά ελίτ, βέβαια, τουλάχιστον επειδή θεωρούν το κράτος δικό τους φροντίζουν να επιβιώσει και να ευημερώσει.

Σε εξαρτημένα κράτη της περιφέρειας η ξενοκρατία κυριαρχεί και οι εναλλασσόμενοι «καρεκλοκένταυροι» είναι, βασικά και ουσιαστικά, υπάκουοι εντολοδόχοι έξωθεν ηγεμονικών προσταγμάτων. Μήπως χρειάζεται «απόδειξη» αυτή η καθημερινά καταμαρτυρούμενη επισήμανση ; Δεν τιμά τους σύγχρονους Έλληνες, πάντως, εάν δεν έχουν στοιχειώδη γνώση του παμμέγιοστου πολιτικού πολιτισμού της Ελληνικότητας και μέσα σε χαώδεις εμφύλιες διαμάχες επικαλούνται ανυπόστατες εσχατολογίες και καθεστώτα που δεν είναι ούτε μακρυνοί συγγενείς του Ελληνικού πολιτισμού της ελευθερίας και της δημοκρατίας. Παραμένει ότι, μετά την ηρωική αντίσταση κατά των φασιστών της Ιταλίας και της Γερμανίας ο εμφύλιος αποτέλεσε  χαριστική βολή. Όμως τι είδους χαριστική βολή; Ήταν χαριστική βολή κατά των σύγχρονων φορέων του Ελληνικού πολιτισμού. Οι νεοέλληνες διαιρέθηκαν ιδεολογικά και … κομματικά.

Χωρίς περαιτέρω σχόλια για γνωστά γεγονότα αναφέρεται ότι την τραγική μετά-εμφυλιακή φάση την διαδέχθηκε η φάση των πρακτωρίσκων της χούντας και μετά τα εγκλήματα που διέπραξαν στο Ελλαδικό κράτος και το 1974 στην Κύπρο, ακολούθησε η κομματοκρατία της μεταπολίτευσης: Δεξιοί, κομμουνιστές, αριστεροί, σοσιαλιστές, κεντρώοι, κτλ και … 5-8 ειδών αναρχικοί.

Μια ακόμη τραγική διάσταση είναι το γεγονός ότι ενώ κινούμαστε βαθύτερα στον 21ο αιώνα εν μέσω καταιγιστικών στρατηγικών εξελίξεων οι Έλληνες είναι διχασμένοι με όρους των προαναφερθέντων ανυπόστατων ιδεολογικών-κομματικών ομαδοποιήσεων που δεν έχουν την παραμικρή σχέση με την δημοκρατία νοούμενη με διαχρονικούς Ελληνικούς όρους (που δεν είναι μόνο «κτήμα των Ελλήνων» αλλά διαχρονικά ο άξονας του πολιτικού πολιτισμού). Ακόμη και πρώην αναρχικοί, μάλιστα, «ενδέχεται» με αλματώδεις εκλογικεύσεις συνηγορίας με εναλλασσόμενες πανομοιότυπες κομματοκρατίες να υποστηρίζουν ότι εάν υπάρχει νομική δυνατότητα εκλογής Ελλήνων πολιτών που δεν ανήκουν σε κόμματα θα έχουμε … μονοκομματισμό, … κατάργηση του Συντάγματος και περίπου … δικτατορία. Ασύλληπτα ανυπόστατες εκλογικεύσεις. Φτάσαμε σε τέτοιο σημείο δημόσιων συζητήσεων που να μπορεί κάποιος ανενδοίαστα και χωρίς να ελεγχθεί με λογικά επιχειρήματα να ισχυρίζεται ότι είναι … αντί-δημοκρατικό, εάν πολίτες γίνονται μέλη της Βουλής με το να εκλέγονται ευθέως από τα μέλη της Ελληνικής κοινωνίας και όχι διαμέσου των πανομοιότυπων κομματικών δομών. Απλά ας πούμε ότι είναι όχι μόνο ακατανόητο αλλά και μυστήριο όταν διατυπώνονται  τέτοιες θέσεις.

Μια ακόμη υπογράμμιση που σχετίζεται ευθέως με τα πιο πάνω αφορά το βιβλίο του υπογράφοντος «ΤΟ ΕΘΝΟΚΡΑΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ. Παθογένειες, αδιέξοδα, αίτια, πολιτικός στοχασμός. Μεταμοντέρνος εθνομηδενισμός versus Έθνος και Πολιτισμός» (Εκδόσεις Ποιότητα – www.piotita.gr, Μάιος-Ιούνιος 2023). [βλ. σύντομη αναφορά και τα περιεχόμενα στο «Η  Οδύσσεια των ανθρώπων, των κρατών και του κόσμου καθώς κινούμαστε βαθύτερα στον 21ο αιώνα εν μέσω κληρονομημένων παθογενειών και αδιεξόδων». https://wp.me/p3OqMa-2Jm]

Ενώ μερικά ζητήματα έχουν εξεταστεί και σε προηγούμενα βιβλία και άρθρα, το βιβλίο αυτό επιχειρεί να φωτίσει όσο το δυνατό πληρέστερα την πολιτική τραγωδία της διολίσθησης του μετά-Μεσαιωνικού κόσμου στον μηδενισμό, στα ανυπόστατα ιδεολογικά δόγματα και στις κομματικές διαιρέσεις αντί σε γνήσιες αντιπροσωπεύσεις των κοινωνιών που θα προσανατόλιζαν προς πολιτικές δομές που καθιστούν τους πολίτες εντολείς και την εκάστοτε εξουσία εντολοδόχο και ανακλητή. Περιγράφει και ερμηνεύει τους χειμάρρους παθογενειών που ρέουν μέσα στο σύγχρονο διεθνές σύστημα όπως καταμαρτυρήθηκαν στον πόλεμο της Ουκρανίας.

Διόλου τυχαίο συμπεριλήφθηκε κεφάλαιο για την Εθνεγερσία. Όχι για να τύχει περιγραφής το μεγάλο αυτό γεγονός -ο υποφαινόμενος εκτιμά ότι είναι το μεγαλύτερο γεγονός της γνωστής ιστορίας- αλλά για να φωτίσει τα κοσμοθεωρητικά προτάγματα της Εθνεγερσίας σε σύγκριση με τις κατά τα άλλα καλοπροαίρετες απόψεις πριν τον διαφωτισμό. Ας πούμε ότι η αποτυχία της Εθνεγερσίας λόγω δολοπλοκιών των ηγεμονικών δυνάμεων προκάλεσε και ένα μεγάλο εκτροχιασμό του πολιτικού στοχασμού και της πολιτικής σκέψης με αποτέλεσμα να κυριαρχήσει η πολλών ειδών και αποχρώσεων εσχατολογική ιδεολογική πολιτική θεολογία μέσα στους φαντασιόπληκτους ωκεανούς της οποίας πολλοί ακόμη κολυμπούν. Προστίθεται ότι το κεφάλαιο στο βιβλίο αυτό είναι παρένθετο καθότι ο υποφαινόμενος έχει σχεδόν ολοκληρώσει εκτενές κείμενο για την Εθνεγερσία που θα δημοσιευτεί.

Πολλά έπονται εν μέσω καταιγιστικών εξελίξεων μετά την Ουκρανία. Αντί λοιπόν στο κράτος που διεκδικεί ότι είναι φορέας των σύγχρονων Ελλήνων να είναι ο άξονας των πολιτικών και στοχαστικών δρώμενων παγκοσμίως για τον οικουμενικών προδιαγραφών πολιτισμό της δημοκρατίας και της ελευθερίας, παρατηρούνται χείμαρροι παραμιλητών που θεωρούν κοντινότερη σχέση των πολιτών με την εξουσία ως … δικτατορία. Η Ελληνική κοινωνία έχει συμφέρον να αποκτήσει γνώση και επίγνωση του τι σημαίνει δημοκρατία και ελευθερία και πως εκπληρώνονται. Ας μη ξεχνάμε ότι μπορεί εκατομμύρια να καταδυναστεύονται από μνημόνια και αναρίθμητοι να ξενιτεύονται αλλά οι σύγχρονοι Έλληνες διεκδικούν να είναι οι φορείς του προαναφερθέντος διαχρονικού άξονα του πολιτικού πολιτισμού της ελευθερίας και της δημοκρατίας. Αυτό όσο ακόμη ! οι πολίτες έχουν δικαίωμα να σκέπτονται και να εκφράζονται ….

Υστερόγραφο:

  1. Το πιο πάνω σχόλιο για τον «τρόπο αντιπροσώπευσης» δεν υπάρχει ανάγκη να συσχετιστεί με τα κόμματα και τις αλληλοκατηγορίες για σκάνδαλα, παρακολουθήσεις, ευθύνες για ατυχήματα, αληθινές, υποθετικές ή ψευδείς πηγές χρηματοδοτήσεων, υποθετικές ή αληθινές θέσεις ή διασυνδέσεις με εξωπολιτικούς ενδοκρατικούς ή διεθνικούς δρώντες ή διασυνδέσεις με άλλα κράτη. Απλά, ερευνητές του μέλλοντος θα διερωτώνται για τα αίτια που προκάλεσαν τόσο μεγάλο πολιτικό και πνευματικό κατήφορο πολλές δεκαετίες μετά την πτώση της χούντας. Το σύντομο σχόλιο κρίθηκε αναγκαίο επειδή συγκεκριμένες και μάλιστα πολλές και εκτεταμένες παρεμβάσεις δημιούργησαν μια αποπνικτική ατμόσφαιρα στα πεδία που κορυφώθηκε η δημοκρατία και η πολιτική σκέψη και όπου γεννήθηκαν και έγραψαν γιγαντιαίοι πολιτικοί στοχαστές όπως ο Όμηρος, ο Αριστοτέλης και ο Θουκυδίδης. Τονίζουμε λοιπόν ότι το σύντομο σχόλιο δεν έχει σχέση με συντρέχουσες χαώδεις ιδεολογικές και κομματικές τριβές.
  2. Μια ακόμη σημαντική υπογράμμιση είναι ότι ενώ το βίντεο καταγράφει με συγκλονιστικό τρόπο τις τάσεις στην Ελληνική κοινωνία που κόχλαζε από τα απίστευτα δεινά των εγκλημάτων της χούντας -για όποιο μελέτησε την δεκαετία του 1960 γνωρίζει ότι η CIA εκκόλαπτε 5-6 εναλλακτικά πραξικοπήματα και τελικά επικράτησε τον συνταγματαρχών- κανείς θα παρατηρήσει ότι μερικά τραγούδια και μερικές αντιδράσεις συνδέονται με τον εμφύλιο και τις εμφύλιες διαιρέσεις που προκάλεσαν οι ξένες δυνάμεις που είχαν συμφέρον να αποδυναμώσουν την Ελλάδα. Αυτό είναι μεγάλο ζήτημα για το οποίο γράφεται μελέτη για την Ελληνική εξωτερική πολιτική μετά το 1945. Η μελέτη αυτή καθυστέρησε επειδή τέθηκαν άλλες συγγραφικές προτεραιότητες αλλά θα ολοκληρωθεί σύντομα.  Σημειώνεται ότι ο υποφαινόμενος ήταν στην ομάδα φοιτητών που διοργάνωσε την εκδήλωση τα έσοδα της οποίας διατέθηκαν στους καταφθάνοντες πρόσφυγες. Καθόταν μερικά μέτρα από την ορχήστρα.  

Μερικές συναφείς παρεμβάσεις

Εσχατολογικό ιδεολογικό δηλητήριο και πολιτική θεολογία versus Αριστοτελική πολιτική σκέψη https://wp.me/p3OqMa-1jx

Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟΥ ΡΟΚΑΝΙΣΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΩΝ ΕΧΕΙ ΤΙΣ ΡΙΖΕΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙ-ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΣΚΕΨΗΣ. Συμπεριλαμβάνει απόσπασμα από το «Κοσμοθεωρία των Εθνών» http://wp.me/p3OqMa-1ie

Μοντερνισμός-Μεταμοντερνισμός: Διαδρομές του ιδεολογικού φαινομένου και η κατάληξή τους στην κυριαρχία των κερδοσκόπων και των τοκογλύφων https://piotita.gr/?p=6485

Η Οδύσσεια των ανθρώπων, των κρατών και του κόσμου https://wp.me/p3OqMa-2IW

Συζητήσεις περί «δημοκρατίας» και τα μνημειώδη «τραγούδια της φωτιάς». https://wp.me/p3OqMa-2JL

 Εθνικός πολιτισμός, εθνική ιδιοσυστασία, μεταφυσική πίστη, δημοκρατία και ελευθερία https://wp.me/p3OqMa-2KJ

«ΤΟ ΕΘΝΟΚΡΑΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ. Παθογένειες, αδιέξοδα, αίτια, πολιτικός στοχασμός. Μεταμοντέρνος εθνομηδενισμός versus Έθνος και Πολιτισμός» (Εκδόσεις Ποιότητα, Μάιος 2023). Σελίδα βιβλίου Εκδότη: https://piotita.gr/?p=41774

Διεθνής πολιτική τον 21ο αιώνα και η επιτάχυνση των στρατηγικών διενέξεων μεταξύ των ηγεμονικών δυνάμεων. https://wp.me/p3OqMa-2QP

·ΤΟ ΕΘΝΟΚΡΑΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ. Παθογένειες, αδιέξοδα, αίτια, πολιτικός στοχασμός. Μεταμοντέρνος εθνομηδενισμός versus Έθνος και Πολιτισμός https://wp.me/p3OqMa-2IW

·          

www.ifestos.edu.gr  www.ifestosedu.gr  ifestosedu@gmail.com

Twitter https://twitter.com/ifestosedu

Linkedin https://www.linkedin.com/in/panayiotis-ifestos-0b9382131/

Instagram https://www.instagram.com/p.ifestos/

Στρατηγική Θεωρία–Κρατική Θεωρία https://www.facebook.com/groups/StrategyStateTheory/

Προσωπική σελίδα https://www.facebook.com/p.ifestos

Προσωπικό προφίλ https://www.facebook.com/panayiotis.ifestos

Πολιτισμός, Περιβάλλον, Φύση, Ψάρεμα https://www.facebook.com/Ifestos.DimotisBBB

Διεθνής πολιτική 21ος  αιώνας https://www.facebook.com/groups/InternationalPolitics21century/

ΗΠΑ: Ιστορία, Διπλωματία, Στρατηγική https://www.facebook.com/groups/USAHistDiplStrat/

Ελλάδα-Τουρκία-Κύπρος: Ανισόρροπο τρίγωνο https://www.facebook.com/groups/GreeceTurkeyCyprusImbalance/

Διαχρονική Ελληνικότητα https://www.facebook.com/groups/Ellinikotita/

Φιλοπατρία, Δημοκρατία, Ελευθερία https://www.facebook.com/groups/philopatria/

Άνθρωπος, Κράτος, Κόσμος–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/Ifestos.political.thought/

Κονδύλης Παναγιώτης https://www.facebook.com/groups/Kondylis.Panagiotis/

Θολό βασίλειο της ΕΕ https://www.facebook.com/groups/TholoVasileioEU/

Θουκυδίδης–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/thucydides.politikos.stoxasmos/

Μέγας Αλέξανδρος–Ιδιοφυής Στρατηγός και Στρατηλάτης https://www.facebook.com/groups/M.Alexandros/

Εκλεκτά βιβλία που αξίζουν να διαβαστούν https://www.facebook.com/groups/eklektavivlia/

Ειρηνική πολιτική επανάσταση https://www.facebook.com/groups/PolitPeacefulRevolution/

«Κοσμοθεωρία των Εθνών» https://www.facebook.com/kosmothewria.ifestos

«ΤΟ ΕΘΝΟΚΡΑΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ. Παθογένειες, αδιέξοδα, αίτια, πολιτικός στοχασμός, μεταμοντέρνος εθνομηδενισμός versus Έθνος και Πολιτισμός» https://piotita.gr/?p=41774

Τίτλοι-σύνδεσμοι δοκιμίων και άρθρων αναρτημένων στο διαδίκτυο https://wp.me/p3OqMa-26x

Πίνακες διαλέξεων και σημειώσεις διαλέξεων – πίνακες συντομογραφικής απεικόνισης πτυχών του διεθνούς συστήματος https://wp.me/p3OqMa-1GG



Κατηγορίες:πολιτική παιδεία, στρατηγική ανάλυση, Βυζάντιο, Βυζαντινή Οικουμένη, ΕΛΕΥΘΕΡΊΑ, Ελλάδα, Ελληνικός πολιτισμός, Ελληνικότητα, Ελληνική Επανάσταση, Καποδίστριας, Παναγιώτης Ήφαιστος

Ετικέτες: , , ,